Tuesday, January 3, 2012

mencari jodoh yg baik-baikby Siti Ramzan Mohamad on Tuesday, 6 September 2011 at 12:03

cuba menyimpulkan dr bahan bacaan yg dibaca: tuk mencari jodoh yg baik-baik, tidak adil kita tidka berusaha menjadi orang yg baik tuk si dia. di mana nak cr jodoh yg baik? jawapannya di tempat yg baik2. apa kebaikan yg kita perlu cr pd dia, dia mengamalkan apa yg disuruh oleh agama, dia menghormati ibu bapa dan org sekeliling, dia berusaha mencari nafkah, dia menyuruh kita melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran, dia menyayangi dirinya dan diri kita, dia saling berteloransi dan membantu dlm ssh dan senang,bersederhana dlm semua segi.
saya teringat kata2 makcik saya. jika sudah tahu org itu tidak bekerja, panas baran, biadap kenapa turutkan nafsu untuk meneruskan perhubungan. jika ibu bapa tidak merestui juga, kenapa masih meneruskannya tanpa rasa bersalah mahu pun menyesal. mungkin sebab itu, berlakunya banyak perkara rumahtangga sekarang ini disebabkan memilih kerana nafsu bukan kerana agama.
ada juga org yg menolak jodohnya kerana fizikal seseorang individu itu. seolah-olah jika cantik fizikal seseorang individu itu maka cantiklah segala2nya. jika jeleklah seseorang individu itu akan jeleklah segala2nya. ditulisnya panjang lebar list yg diimpikan. ada yg mahu yg beriman tangga pertama, tetapi dia tidak menutup aurat. ada yg mahu yg berharta tetapi dianya biasa-biasa jer, ada yg mahu yg ensem dan cantik tetapi di mukanya dipenuhi makeup setebal seinci.ada yg mahu org cerdik pandai tetapi dianya tidak mencari ilmu setinggi mana. ada org yg mahu mencari keluarga yg baik-baik tetapi dialah yg menghuru harakan familinya. ada orang mahu yang rajin tetapi dirinya pemalas nak mampus. ada orang yang mahu gagah perkasa, tetapi dirinya serba tak bermaya. ada orang yg mahu org yg taat soleh solehah tetapi dianya mengkomplen nombor satu. ada org suka yg kelakar tetapi dialah org yang panas baran. ada orang yang suka yang pandai masak tetapi dialah orang yg paling tak menghargai rezeki itu. sebab itu ada yg menyatakan jodoh kita itu cerminan diri kita, cerminan amalan kita. SubahanAllah.
p/s: minta maaf jika note ini menguriskan perasaan mana2 pihak. tidak bermaksud mahu jd org yg berlagak pandai. tetapi mahu berkongsi sedikit bahan bacaan dan mahu berkongsi sedikit pendapat apa yg jd disekeliling kita. mana yg baik jdkan teladan, mana yg buruk minta dijauhkan. niat untuk jd org baik-baik mungkin sudah dapat pahala. jd jika org itu cuba menjadi org yg baik-baik kenapa tidka mendoakan mereka. tetapi mengejek2 mereka. ambil yang perlu sahaja yg tak perlu abaikan sahaja. kalau nak beri komen dibuka dengan seluasnya2, moga sama2 boleh memperbetulkan mana yg silap

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...