Tuesday, January 3, 2012

Alam rumahtangga adalah seni bukanlah badai dilambung ombak

beberapa minggu yang lepas saya beborak dengan sorang teman yang meniti saat akhir zaman bujangnya. ada riak was-was dengan keputusannya . di facebook pun ramai yang bercerita masalah rumahtangga, bercerai sana sini, suami buat hal, isteri pun buat hal juga, anak pula lintang pukang dan macam-macam lagi. dek kerana desas desus cerita di internet dan di dada kahbar, membuatkan orang yang nak meniti alam perkahwinan, berdebar-debar menconggak nasib mereka pula.

saya tersenyum mengenang saat saya mula berkahwin, saat saya meniti  dan mengecapi alam perkahwinan selama beberapa tahun. memang banyak dugaan yang dihadapi. kadang kala rasanya nak rebah juga.
ehehehe.....tapi, rupanya kita boleh mengawal semua itu dengan iman dan juga ilmu. bila ada ilmu kita boleh mencari kaedah-kaedah yang terbaik untuk rumahtangga kita, dan dengan iman kita mendirikan solat dan berdoa kepada yang Esa, bantu kita....pelihara kasih sayang kita. but apa yg disuruh tinggal apa yang dilarang.

berbalik kepada rakan saya ini, satu je nasihat saya, POSITIF! setiap orang tak mengalami nasib yang sama. berbeza-beza, tapi pembentukan datang dari diri sendiri. kalau fikir terlalu negatif atas nasib orang lain ke atas diri kita yang belum kita tempuh, seharusnya kita akan tempuh nasib yang buruk itu. coz kita dah bayangkan awal-awal kisah itu. cuba fikir benda yang indah-indah, dan lalui saat-saat itu dengan indah.....bukanya banyak fikir tentang  seperti....

- takut suami berubah setelah kahwin
- takut ekonomi rumah tangga tak bagus
-takut kita tak boleh melahirkan anak
-takut dapat anak lambat
- takut tak dpt sesuaikan diri
- takut keluarga mertua dan ipar duai tak baik
- tak pandai masak

ermm.....sentiasa beristikarah dan sabar. supaya apa yang kita buat, kita tenang selalu. setiap orang akan mengalami dugaan yang berbeza-beza. saya juga pernah mengalami ujian yang besar dalam rumahtangga saya. tapi rupanya dugaan itu, adalah ujian yang mendekatkan saya kepada Allah. dugaan yang membuatkan saya melangkah luas untuk memperbaiki diri sendiri saya & hidup saya. mungkin dulu bila bergaduh selalu nak salahkan pasangan. kadang-kadang salahkan tuhan juga kerana jodoh macam ini. padahal bercinta  kan bukan pilihan keluarga...Astagafirullah...

sebenarnya bila datang masalah, perkara pertama kita lihat diri kita dahulu. muhasabah dan duduk melihat silap dalam diri sendiri walupun kita rasa bukan salah kita. cuba baikkan diri kita ini, setiap hari cuba buat yang lebih baik walaupun pasangan kita masih nampak salah kita. kemudian baru berbincang dengan pasanga. jika rasa dah bincang tak boleh, sentiasa minta bantuan dari Allah. kadang kala niat kita perbaiki diri kita untuk sedarkan pasangan kita akan membuahkan hasilnya.coz kita memang tak tahu nikmat pada hikmah yang Allah beri pada ujian yang diberinya. jika kita tahu sudah pasti kita tidak akan membuat perubahan dalam diri kita.

Allah sentiasa memberikan kebaikan dalam hidup kita, jika datang keburukan itulah ujian dalam hidup. supaya kita sentiasa sedar, bahawa kita ini cuma hambanya di dunia ini. dicampakkan adam dan hawa sehinggalah lahirnya kita ini hanya sebagai hambanya yang memakmurkan bumi ini. so, kita harus memakmurkannya...
indahnya alam rumahtangga ini apabila ada sabar dan iman dna juga ilmu. mana tak tahu pergilah menuntu ilmu dengan orang yang betul. kadang kala terlalu mengejar kemewahan, kekayaan, kesenangan dan kerjaya juga boleh menyebabkan rumah tangga kita tiada seninya. kejarlah dunia dan akhirat. sebagai isteri reda suami itu penting. nak buat apa pun, kena minta kerelaan nya. isteri harus jaga akhlak, akidah dan aurat demi suami dan agama. baru anak-anak membesar dengan sihat.

jika suami tidak mengikut ajaran islam, kita isteri yang patut buat dengan sabar. sentiasa berdoa, dibuka kan hatinya. jangan asyik cakap suami saya tak bimbing. terlalu banyak bagi alasan juga tidak menyelesaikan masalah. usaha yang penting. saya bukan kaunselor tapi saya bercakap melalui pengalaman. sentiasa bersyukur dengan apa yang ada, akan buatkan kita sentiasa tenang melalui alam rumahtangga. insyAllah...hidup akan lebih bahagia, mcm2 rencah, warna, dekorasi yang kita boleh hiaskan dalam hidup rumahtangga kita. bukan selalu fikir bagai kapal, yang kadang kala dilambong ombak lah, terhempasah..apalah...

pada semua kawan-kawan yang lama dan baru dan akan berkahwin. semoga ceria, berfikiran positif dan bahagia selalu...

1 comment:

nurazrina said...

nice advice! really mean to me dear... sbb skg mmg nak kawen.. byk sgt2 dugaan=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...