Wednesday, April 20, 2011

nugget ayam - home made

tak tahu dah nak makan apa. nak masak benda yang cepat, sedap dan mudah. nak juga bagi aimi makan sayur. tapi jangan bagi dia nampak. hahahaha....
kalau dia kata tak makan sayur. inilah buktinya. dlm setiap makanan dia ada saje sayur. cuma dia tak perasan atau pun dia tak menduga. hahahhaha..clever mummy...so aku dapat idea, lepas aku nampak daging burger. asyik nak buat burger je. baik buat benda lain. hehehhe...yg save budget. kelas gitu.maybe ada org yang pernah buat. aku tak sure. dan aku tak peduli. kehekhekehkk. tapi yg tgh geram skrg ni, gambo tak boleh di uploadkan. asal ni...server reject? nape lak? adush...

resepi:

2 ketul isi ayam-dincincang/ beli ramly burger ayam cincang pun boleh atau (saya pakai dua keping burger ayam- diramas2) - nak pakai daging ke, ikan ke, udang ke, ikut sukalah...
kalau pakai ayam fresh.dah cincang gaul dengan putih telur dan sedikit tepung jagung. agar mudah di kepal.


inti: inti pun ikut sukalah nak bubuh apa, cheese pun boleh, letak cili dlama tu nak pedas pun boleh, kacang panjang sebatang - di cincang
3 helai daun bawang - dicincang


bahan celup :lada hitam ker, serbuk kari ke apa2 serbuklah
4 sudu besar tepung gandum
2 sudu tepung jagung.
1/4 ladah sula
air


- bancuh macam nak buat jemput-jemput..tak cair sangat yer..


bahan salutan
bread crumb, nestum pun boleh, tempura pun boleh..ikut suka hati ya.




dah kepal2 kan bahan utama dengan inti . kemudian masuk dalam tepung. kemudian gaulkan dengan bahan salutan. gorenglah dengan api yang sederhana. selamat mencuba.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...